Klaus-Anders Nysteen, administrerende direktør i Kredinor. Foto: Kredinor

Vi har ennå ikke fått føle den fulle effekten av renteøkningene. Hvis man sliter med å betjene lånene sine så gjelder det å ta kontakt med banken raskt.

Sterk prisvekst og høyere renter gjør hverdagen vanskeligere for stadig flere nordmenn. En av fire vil ikke klare en uforutsett utgift og sliter med å betale regningene sine.

Og fortsatt har vi ikke fått føle den fulle effekten av renteøkningene, siden det ofte kan gå opp mot 8 uker fra bankene varsler renteøkning til den får effekt på lånene våre.

Dette gjelder også kredittkortgjeld og forbrukslån. Trasi minner om at det normalt kan ta opp til et år fra styringsrentene settes opp til de gir seg utslag i flere inkassosaker. Det skyldes blant annet at flere avdrag, gjerne tre på rad, må misligholdes før lånet som sådan regnes som misligholdt og sendes til inkasso. I tillegg vil de fleste forsøke å tilpasse seg underveis, for eksempel ved å bruke det de måtte ha av sparepenger for å betale renter og avdrag.

Har du problemer med å betjene lån eller betale regningene, så gjelder å ta kontakt med bank eller selskapet du skylder penger, for å gi beskjed og gjerne forsøke å få til en frivillig avtale om eventuelt å betale et mindre beløp eller en utsatt betaling.

De fleste banker er normalt opptatt av å finne en løsning på kundenes problemer. Hvis en regning allerede har gått til inkasso, må man ta kontakt med inkassoselskapet raskt.  Også her er det mulig å komme frem til en løsning på problemene.

Her kan du lese mer om hva det lønner seg å gjøre hvis du har problemer med å betale regningene.

Småbarnsfamilier sliter

Inkassoselskapet Kredinor opplever en stor økning i inkasso blant nyetablerte småbarnsfamilier. 36 prosent i aldersgruppen 30-39 år vil ikke klare en uforutsett regning, noe som blant annet skyldes høy prisvekst og stadig høyere renter.

En landsrepresentativ spørreundersøkelse som Norstat har gjort for Kredinor, viser at 1 av 4 sier de ikke vil klare å betale en uforutsett regning på 10.000 kroner. Cirka 20 prosent sier de har hatt problemer med å klare de løpende utgiftene i løpet av de siste 6 månedene. 17 prosent sier også at økonomiske bekymringer påvirker arbeidshverdagen.

Blir ikke alltid løsning

I likhet med Intrum oppfordrer Kredinor kunder som har problemer med å betale regningene sine om å ta kontakt så raskt som mulig. Det vil normalt gjøre det enklere å finne en løsning, samtidig som det kan holde kostnadene for kundene nede. Hvis en ubetalt regning først går til inkasso, så påløper det blant annet ekstra kostnader for kunden.

Men det er ikke gitt at man får til en løsning med den man skylder penger. Ifølge en rapport fra Forbruksforskningsinstituttet SIFO om økonomisk trygghet, har en av ti husholdninger sett seg nødt til å kontakte kreditor (den man har lånt penger av) om betalingsproblemer. Og av de som tok kontakt med kreditor for å forsøke å løse betalingsproblemene sine, er det kun 36 prosent som sier at de ble tilbudt en betalingsutsettelse, eller en overkommelig betalingsplan.

Det er likevel grunn til å påpeke at utfallet av henvendelsen til kreditor varierer avhengig av hva slags virksomhet man skylder penger. De som har tatt kontakt med boliglånsbanken sin har størst suksess med å få på plass en overkommelig betalingsplan, litt under halvparten oppnådde dette.

På den annen side hadde de som henvendte seg til en kommune/skattemyndighet eller internettleverandør lavest sannsynlighet for få en slik løsning: henholdsvis 31 og 24 prosent, ifølge undersøkelsen til SIFO

Boutgifter stort problem

De siste seks månedene har over halvparten av husholdene strammet inn forbruket på minst ett forbruksområde, blant annet strøm, mat og generelt forbruk, ifølge SIFO-rapporten.

De med minst økonomisk trygghet mangler sparepenger og tar opp lån for å klare seg i hverdagen.

Boutgiftene er et stort problem for mange, også for boligeiere med boliglån.

Nesten en av seks husholdninger med belånte boliger er bekymret for sin evne til å betjene lånene sine de neste tre månedene, selv om de foreløpig ikke har hatt problemer med å betale renter og avdrag på boliglånet.

Derfor er det avgjørende at man oppsøker banken sin så fort man ser at det kan bli vanskelig å betale renter og avdrag på lånene sine.