Er du på vei inn i et økonomisk uføre, er det mulig å få hjelp av Nav. Jo tidligere du tar tak i problemene, desto større er sjansen for å komme bedre ut av dem.
Dorte K. Stevik Ommedal er gjeldsrådgiver ved Nav Melhus, og forteller om arbeidet med å støtte personer som sliter under tyngden av gjeld og økonomiske utfordringer.
Nav tilbyr i hovedsak to typer rådgivning; økonomisk rådgivning og veiledning samt gjeldsrådgivning. Alle kan søke om hjelp i henhold til disse tilbudene, men det er noen kriterier for å få gjeldsrådgivning som innebærer at problemene ikke er midlertidige, men langvarige og alvorlige.
Hjelpen fra Nav innebærer at man må gjøre mye selv, men også at Nav følger opp tett hele veien.
Økonomisk rådgivning fra Nav innebærer et samarbeid mellom den som trenger hjelp og Navs saksbehandler. Målet er at de som trenger det, skal få den nødvendige støtten for å få kontroll over økonomien.
Veien ut av gjeld
For dem som har mistet kontroll over gjelden, tilbyr Nav en grundigere gjeldsrådgivning. Prosessen starter med en enkel søknad som får rask oppfølging hos Nav. Kriteriene for å få hjelp og veiledning knyttet til gjeld er som nevnt at problemene ikke er midlertidige, men langvarige og alvorlige.
Bare det å få snakke med noen om problemene oppleves av mange som en stor lettelse.
NAV bruker også tid på å undersøke hvor motiverte søkerne er til å gjøre endringer, gjennom motivasjonsoppgaver. Enkelte ganger oppdager de at motivasjonen rett og slett ikke er til stede.
Samarbeid
Gjeldsrådgivning innebærer at man må identifisere og forstå årsaken til gjeldsproblemene. Ommedal og teamet starter ofte med hverdagsøkonomien og ser etter hva som kan ha ført til problemene.
Kanskje har det vært uenighet i parforholdet om pengebruk, samlivsbrudd, jobbtap, sykdom eller andre uforutsette hendelser. Etter en kartlegging utarbeider de en konkret handlingsplan, i nært samarbeid med brukeren. Hvis eksisterende gjeld er håndterbar, kan løsninger innebære endringer i forbruksmønstre, vurdere muligheter for inntektsøkning, eller til og med jobbskifte.
De som får hjelp møter fysisk opp hos Nav og man sitter sammen og diskuterer problemene.
I saker hvor det allerede foreligger en begjæring om tvangssalg av bolig, kan ikke Nav alltid hjelpe.
Startlån skal hjelpe personer som har langvarige problemer med å få boliglån i vanlige banker. Det er kommunen som behandler søknaden og som avgjør om du kan få lån.
Ommedal fremhever at de fleste som søker hjelp, gjør sitt ytterste for å jobbe med utfordringene sine, selv om det kan være en langvarig og krevende prosess. Noen saker kan ta opp til to-tre år før man er på trygg økonomisk grunn.
Tabubelagt
Økonomiske problemer kan være tabubelagt i Norge. Mange synes det er vanskelig å snakke om gjeld og økonomiske problemer, selv i nære relasjoner.
For noen kan løsningen være en offentlig gjeldsordning i regi av Namsmannen, der gjelden kan slettes etter fem år hvis visse vilkår er oppfylt.
Ommedal påpeker at selv om mange saker løses uten gjeldsordning, har det vært en økning i behovet for slike ordninger etter pandemien.
Rådet til dem som sliter økonomisk
Ommedals råd er klart: "Snakk om økonomien din, ikke gjem den bort." Hennes erfaringer fra de mange møtene med folk som sliter, viser at det for mange er krevende å navigere i et landskap preget av kjøpepress og reklame. Mange har behov for en realitetsorientering over sin egen økonomiske situasjon og en fast plan for forbruket sitt.