Da Kadetten-festivalen i Sandvika utenfor Oslo ble korona-avlyst sommeren 2020, var det mange som lurte på om de fikk pengene tilbake for billettene de hadde kjøpt. 

Arrangøren lovet ved flere anledninger refusjon til de rundt 7000 som har kjøpt billetter, men sa høsten 2020 at festivalen først måtte få penger fra kompensasjonsordningen for kulturlivet, etter å ha søkt om 14,4 millioner kroner i støtte. I midten av november i 2020 fikk imidlertid Kadetten avslag på søknaden sin. 

Festivalen klaget på vedtaket. Fortsatt (i midten av april 2021) er det uvisst hva som skjer. Og siden november 2020 har det vært stille fra Kadetten, både på festivalens facebook-side og nettside. 

Kortvetts journalist betalte i november 2019 1245 kroner for en billett til Kadetten 2020, og avventet refusjon etter at festivalen ble avlyst. I slutten av september 2020 svarte Kadetten på direkte henvendelse via melding på Messenger at refusjonen vil komme:

«De kommer. Utbetalinger fra staten tar opptil 3 uker har de sagt, på onsdag forrige uke. Så fort vi har de vil de videreføres billettkjøpere. Du trenger ikke foreta deg noe».

Siden ble det stille, og da jeg 6. januar 2021 tok kontakt igjen (via Messenger) kom det ikke noe svar. 

15. februar 2021 sendte jeg refusjonskravet, via Messenger:  

«Hei, jeg kjøpte billett til Kadetten-festivalen 2020. Ber herved om at min billett blir refundert da det ikke ble avholdt noen festival. Vedlegger også kvittering på kjøpet.

18. mars purret jeg: «Hei, jeg har sendt krav om refusjon av billett men dere har ikke sendt svar. Hva skjer?»

Ingen av meldingene er besvart. 

Siden billetten ble betalt med Mastercard, gikk jeg i mars 2021 inn på Eurocards nettside, fant digitalt skjema for kortreklamasjon, valgte «jeg har ikke mottatt varen eller tjenesten jeg har kjøpt», fylte ut skjemaet, forklarte hva som hadde skjedd inkludert forsøket på å løse saken med selger, og la ved kvitteringer for billettkjøpet samt skjermdump av refusjonskrav og purring til Kadetten. 

Innledningsvis ba Eurocard om kopi av kommunikasjon med selger, og viste til at det der «må det fremkomme at sak er fremdeles under behandling eller at den er avsluttet og utfall av saken». 

Jeg viste til at det ikke er noe krav for kortreklamasjon 
ihht. finansavtalelovens §54b at en sak må være avsluttet fra selgers side for 
at forbruker skal kunne reklamere mot kredittkortselskap, og at det er vanskelig å si noe om en sak er under behandling eller avsluttet så lenge selger ikke svarer på henvendelser. 

I slutten av mars kom så meldingen fra Eurocard:

«Vi har gått gjennom din henvendelse og har nå gjennomført en reklamasjon til brukerstedet på transaksjonen du reklamerer til oss. Beløpet tilsvarende transaksjonen er tilbakeført og vil vises på din neste faktura».