Hvis det oppstår problemer i forbindelse med et kjøp du har gjort, enten det er en vare eller tjeneste, så er det betalingsmetoden som avgjør om du kan få pengene tilbake eller ikke. 

Mange kunder risikerer å ikke få varen eller tjenesten de har kjøpt og tape pengene de har betalt dersom butikken man handler med går konkurs. Bankene har denne våren meldt om stadig større pågang av kunder til selskaper som har gått konkurs på grunn av problemer i kjølvannet av korona-pandemien. 

Som kunde er det derfor viktig å vite at hva som gir den beste beskyttelsen når man handler. For det er betalingsmetoden som avgjør om du kan få pengene tilbake eller ikke når noe går galt. 

Kredittkort på reise

Korona-pandemien har aktualisert spørsmålet om hvordan man bør betale, blant annet fordi mange reiselivsbedrifter vi kjøper reiselivsprodukter fra, som hoteller, reiseselskaper og flyselskaper har kommet i store økonomiske problemer. Noen av dem har også gått konkurs.  

Det er også sånn at de fleste reiseforsikringer ikke dekker tap som følge av konkurs. 

Kredittkort anbefales gjerne når man skal handle på nett eller bestille reise, eller når man er ute på reise. Når man bruker et kredittkort til å betale med, trekkes ikke beløpet direkte fra kontoen din, det er kredittkortselskapet som tar ansvar for betalingen mens du får en samlet regning fra kredittkortselskapet én gang i måneden. På denne måten står du tryggere, for eksempel ved at det ikke trekkes feil beløp fra kontoen din eller hvis du usettes for regelrett svindel. 

Det er mange mennesker som har måttet avbestille reiser denne våren, og som fortsatt sliter med å få tilbake sine penger. 

Det er blant annet en rekke pakkereiseselskaper som sliter tungt økonomisk, og det kan ikke utelukkes at noen av dem vil gå konkurs før kundene har fått tilbake penger for reiser som ble avbestilt eller kansellert på grunn av korona-pandemien. 

Normalt er pakkereiseturister sikret gjennom Reisegarantifondet, men situasjonen som har oppstått på grunn av korona-pandemien har gjort at det usikkert om fondet kan dekke kundenes kjøp hvis et pakkereiseselskap går konkurs før tilbakebetaling. 

Også hvis flyselskap går konkurs, er det små sjanser for å få igjen penger man har betalt for billetter. Det er mulig å melde inn sitt krav til konkursboet, men vanligvis vil man havne langt bak i køen av alle som har krav. Dessuten er det ikke sikkert at det er så mye penger igjen til å fordele til alle som har krav mot flyselskapet.

Men ifølge Forbrukerrådet står du altså langt bedre stilt dersom du har betalt reisen med kredittkortet ditt. Men også vanlige debetkort fra MasterCard og Visa vil gi den samme beskyttelsen.

Forbrukerrådet skriver:

Kredittkort også for andre kjøp

Men også mange andre typer bedrifter vi vanligvis kjøper varer fra som på grunn av korona-pandemien står i fare for å gå konkurs, eller de har allerede gått konkurs og etterlatt mange av sine kunder i stikken. 

Kredittkortet samt debetkortene fra Visa og Mastercard, gir deg generelt bedre trygghet når du kjøper varer eller tjenester, og særlig når du betaler på forhånd. Det kan for eksempel være at hvis du bestiller nye møbler og betaler når du bestiller. Da er du plutselig utsatt hvis møbelbutikken får økonomiske problemer før du har fått varene dine.

Bruker du kredittkortet er du bedre stilt, selv om problemene som oppstår skyldes korona-pandemien.

For har du kjøpt varen eller tjenesten på kreditt (det vil si med kredittkort) så får du ekstra trygghet gjennom finansavtalelovens paragraf 54b. Det som særlig gir deg tryggheten er lovens forskrift om at kredittgiveren (det kan være kredittkortselskapet eller banken) har samme ansvar som selgeren av den varen eller tjenesten du har kjøpt.

Her er en rekke eksempler på situasjoner hvor kredittkortet sikrer deg: 

Dersom: 

Du ikke får varene du har bestilt

Tjenesten du har bestilt ikke blir levert

Et arrangement blir avlyst

En reise blir kansellert

Selgeren ikke respekterer angreretten din

Selgeren har gått konkurs

Du har blitt svindlet

Kilde: Forbrukerrådet

Vær også oppmerksom på at dersom du har kredittkort med betalingssystemet BankAxept (BAX) så må du passe på at det IKKE er kredittkortets BAX-del som benyttes ved kjøpet, siden det er det samme som å benytte et ordinært betalingskort. 

Hvordan går du frem?

Dersom du har brukt kredittkortet (og selgeren er en næringsdrivende) og det oppstår problemer med kjøpet, må du først forsøke å løse saken direkte med selgeren. Hvis dette ikke fører frem (eller selgeren er konkurs), retter du kravet ditt mot kredittkortselskapet eller banken (den som har gitt deg kreditt). Vanligvis er dette det selskapet som har utstedt kredittkortet. Kravet må være likt det du har overfor selgeren, og men det er kun penger du kan kreve. Vær klar over at fristene ofte er korte, så ta kontakt med kredittkortselskap/bank så fort du tror noe er galt. Klagen bør være skriftlig, og du bør legge frem dokumentasjon som dialogen med selgeren og kvitteringer for kjøpet. Blir du ikke enig med kredittkortselskapet/banken heller, kan du klage saken inn for Finansklagenemda. 

Husk penger på konto

Selv om kredittkort gir deg økt trygghet i situasjoner som nevnt ovenfor, er det likevel viktig å bruke kredittkortet med måte, det vil si at man ikke bruker mer penger enn det man faktisk har.

Bruk av kort som betalingsmiddel kan gi en forbruker både fordeler og store ulemper, hvis den kommer ut av kontroll. Skal du høste fordelene av kortbruk og styre unna ulempene, kan en praktisk leveregel være at du aldri bruker kort til å låne penger du ikke allerede har stående på konto, sier Elisabeth Realfsen, fagansvarlig for Finansportalen.no og kortvett.no-ekspert.