Her har vi samlet noen god råd og tips som du kan ta med deg for å gjøre kredittkortbruken din tryggere (listen er ikke fullstendig).
Hvis du skal handle på nettet
- Bruk kjente nettbutikker så langt som mulig, gjerne nettbutikker du kjenner og har brukt før.
- Sjekk om nettsiden har en ekte postadresse og telefonnummer.
- Er det tilbud som er for gode til å være sanne? Da er de neppe sanne!
- Kriminelle er gode til å lage kopier av ekte sider, så dobbeltsjekk at det faktisk er den ekte siden du er kommet til.
- Google nettbutikken og sjekk om andre har sagt noe om den.
- Er tilkoblingen til siden kryptert? En sikker web-adresse vil starte med https://, og ikke http://. I tillegg er en hengelås et tegn på at forbindelsen mellom webserveren til nettstedet og din nettleser er sikker. Du kan sjekke ektheten ved å klikke eller høyreklikke på hengelåsen og se sertifikatdetaljene. Da vil du se om sertifikatet er utstedt til webadressen du skal inn på, og hvem som har utstedt sertifikatet.
- Sjekk at nettbutikken benytter sikre nettløsninger som for eksempel «Verified by Visa» eller «MasteCard SecureCode»
- Sjekk om nettsiden bruker EV SSl – Extended Validation. Det ser du hvis nettadressen er grønn. Det betyr at nettsiden er sjekket av en tredjepart.
Hvis jeg har mistet kortet mitt/tror det er stjålet?
Du må alltid si fra til den som har sendt deg kortet (kortutstederen) med en gang du oppdager at kortet er borte, slik at kortet blir sperret. Du kan også kontakte Bankenes Meldingstjeneste (800 30 250) for å sperre kortet ditt.
Du kan også be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene.
Har du kort så er det også ditt ansvar at ingen andre kjenner pin-koden din. Den er personlig og du må ikke skrive den ned eller oppgi den til noen andre. I så fall kan du bli ansvarlig hvis du blir svindlet og det kan knyttes til at pinkoden er på avveie.
Hvis du er redd for at kredittkortopplysningene dine er på avveie eller at noen misbruker kortet ditt
Har du kredittkort, skal du alltid sørge for å ha kontroll på kortet ditt.
På kredittkortregningen, som du får en gang i måneden, ser du alle transaksjonen som er gjort med kortet ditt i perioden. Flere banker og kortutstedere har også gode løsninger på nett hvor du kan sjekke hvilke transaksjoner som gjøres løpende med kortet ditt. Følg med her, særlig i perioder når du gjør noe utenom det vanlige, for eksempel er på ferie, utenlandsreise, handler på nye nettsteder etc.
- Sperr kredittkortet umiddelbart og bestill et nytt. Du kan be om skriftlig bekreftelse på at kontiene dine er stengt.
- Bytt passord til kontoen som kan være rammet og til kredittkortkontoen. Ikke bruk det samme passordet på flere steder.
- Følg med på kontoutskriftene og meld fra til banken eller kortutstederen hvis du oppdager kjøp eller bruk du ikke kjenner igjen.
- Sjekk og følg med på posten din. Hvis du oppdager at det er gjort kredittvurderinger av deg for lån, kjøp eller andre forhold du ikke kjenner til, så kontakt den som har bestilt kredittvurderingen.
- Følg med på om du mottar telefoner, hentelapper eller regninger på varer du ikke har bestilt, eller om du mottar varsel om at adresseendring er mottatt.
- Du kan be om frivillig sperring for kreditt hos kredittopplysningsfirmaene.
- Du kan også beskytte deg mot mer skade dersom kredittkortopplysningene dine er på avveie. Gå inn på nettvett.no og les mer om hva du gjør ved ID-tyveri.
Husk alltid
- Oppgi aldri personlig informasjon (som for eksempel adresse, fødselsnummer, kontoinformasjon, kundenummer, passord) på e-post eller nettsteder du ikke stoler på.
- Lag et sterkt passord. Du kan lese på nettvett.no om hvordan du gjør det.
Kilder: Nettvett.no, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, Forbrukerrådet, Finansportalen.no, Datatilsynet