Ferietid er også høytid for svindel. Stor økonomisk aktivitet og mindre digital årvåkenhet gjør oss sårbare. Her får du gode råd for hva du bør gjøre hvis du er blitt lurt.
Ferie – og høytider gjør oss ekstra sårbare for svindlere. I disse periodene skjer det en kraftig økning i handel og dermed antall transaksjoner, både fysisk og online. Dette skaper grobunn for svindel. Vårt høyere stressnivå gir også økt sårbarhet for ulike svindelmetoder.
Svindlerne er fleksible og tilpasningsdyktige, og deres forsøk er derfor gjerne konsentrert rundt høytidene.
Svindelen viser seg i mange former, men noen metoder er ifølge Tom Espen Weie særlig fremtredende.
Her er de vanligste svindelmetodene:
- Kortsvindel. Dette er en av de mest utbredte svindeltypene. Typisk kortsvindel starter gjerne med et falskt betalingskrav via SMS eller e-post. Man kan få en melding som ser ut som en faktura, og hvis man betaler, kan kortinformasjonen misbrukes videre. For eksempel kan kortet brukes til å betale i en ekte nettbutikk, hvor svindlerne henter ut varen fysisk. Det finnes også tilfeller hvor svindleren kansellerer en betaling og ber om refusjon til en annen konto, som er en form for hvitvasking.
- Svindel på digitale bruktmarkeder. FINN, Tise og Facebook Marketplace er eksempler på stedene hvor svindlereaktiviteten øker. Svindlerne kan lage forfalskede kopier av ekte tjenester som leveranse- og betalingsløsninger som "Helt Hjem" og "Fiks Ferdig", dette er tjenester som folk liker og stoler på fordi de skal gjøre handlene tryggere. Svindlerne tar dermed ofrene inn i falske løyper hvor man tror at man bruker tjenestene, registrerer kortet sitt og så blir belastet for en transaksjon som er svindel.
- Abonnementsvindel. En litt nyere, men økende trussel innebærer at ofre lures inn i abonnementer via falske småtransaksjoner. Dette kan skje ved at man aksepterer falske betalingskrav og dermed også gir sin tillatelse til regelmessige trekk fra kontoen.
Her kan du lese mer om de ulike svindelmetodene, og få tips om hvordan du best unngår å bli lurt.
Hvem rammes?
Svindlerne utnytter svakheter i våre digitale vaner. Selv om alle kan rammes, er enkelte grupper spesielt utsatt. Eldre mennesker og de som ikke er fortrolige med digitale verktøy, har høyere sannsynlighet for å bli lurt. I tillegg kan personer som nylig har flyttet til Norge, møte ekstra utfordringer på grunn av språk og manglende kjennskap til lokale betalingssystemer.
Hvordan beskytte seg?
Å sikre seg mot svindel handler om årvåkenhet og kunnskap. Her er Tom Espen Weies viktigste råd:
- Hold kontroll på transaksjonene dine. Ved regelmessig å sjekke transaksjonsoversikter i bank og kortleverandør kan ukjente eller mistenkelige aktiviteter lettere oppdages.
- Bruk kredittkort ved handling på nett: Kredittkort gir et ekstra nivå på sikkerhet mot svindel, inkludert muligheten til å bestride transaksjoner og få refundert beløp som er trukket på uriktig grunnlag.
- Vær kritisk til kommunikasjon via SMS eller e-post: Store og seriøse firmaer kommuniserer sjelden viktige beskjeder eller betalingsanmodninger på disse plattformene. Gå direkte til den offisielle nettsiden eller appen for viktige meldinger.
- Ta deg tid: Forsikre deg om hva du betaler for og hvem du kommuniserer med. Et ekstra minutt brukt på å verifisere en lenke kan spare deg for betydelige problemer senere.
Å være årvåken og følge disse rådene kan bidra til å sikre at julen forblir en tid for glede og feiring og fri for bekymringer.
Hva gjør jeg hvis jeg er blitt svindlet?
Her er SpareBank1s råd for hvordan du skal gå frem hvis du er blitt svindlet:
- Kontakt først banken på telefon. Banken hjelper deg å sperre kort og sperre BankID. Deretter vil den gjøre det den kan for å stoppe overføringer ut av kontoen din.
- Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått, telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder.
- Bryt eventuell kontakt med svindlerne.
- Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID er misbrukt.
- Send gjerne dokumentasjonen på svindelen du er utsatt for til banken din. Det kan hjelpe med å forebygge svindel i fremtiden.
- Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.
- Ta kontakt med banken angående reklamasjon. Er det kortet ditt som er misbrukt, sender du inn en kortreklamasjon. Er det overført penger ut av kontoen din uten bruk av kort, må du sende inn en kontoreklamasjon.
Kilde: SpareBank1