Black Friday, Black Week og julehandel. Dette er høysesong for shopping og kredittkortbruk. Det er fristende å benytte seg av knalltilbud, men ikke alltid like lurt.

Kampanjene i forbindelse med Black Friday og julehandel-sesongen kan se fristende ut, særlig når vi bombarderes med tilbud på alle fronter og butikkene overgår hverandre med «sjokkrabatter». Det føles nesten dumt å ikke utnytte mulighetene. 

Men det er også en del triksing med priser som foregår. Før-prisene skrus opp før kampanjene settes i gang, slik at rabattene ser gunstigere ut. Det kan også være varer av eldre modell som skal ut av butikkene. Lokke-tilbud for å dra folk inn i butikkene er ikke uvanlig. 

Lag en plan

Finner man et godt tilbud på noe man uansett trenger er det gjerne lurt å slå til, så lenge man har pengene som trengs. Det kan også lønne seg å bruke kredittkortet, hvis man ikke har nok penger på konto eller hvis du handler på nettet. Da er det alltid tryggest med kredittkort. 

Mange vil også oppleve at de får tilbud om å utsette hele betalingen. Da må man vite at man kan betale når regningen først kommer, og i tillegg må man sjekke ut hva denne betalingsutsettelsen koster. Så gjenstår det å se om kjøpet fortsatt vil lønne seg.

Magne Gundersen oppfordrer til å holde hodet kaldt. 

Du kan vanligvis følge din egen kredittkortbruk løpende på bank-appen eller laste ned en egen app for kredittkortet du bruker. 

Ikke glem bærekraft

Det er også lett å glemme bærekraft og miljø når de store salgskampanjene velter over oss. 

Husk også

Kjøper du på nett kan det komme både frakt og MVA i tillegg (hvis man handler i utlandet). Det er sluttsummen som teller.

Sjekk at butikken har varen på lager eller kan skaffe den, og når du i så fall kan få den. Da slipper du bomtur eller å bli lurt av lokketilbud.

Når får du produktet levert? Er det en julegave er det en fordel å få varen før jul. Tiden før jul er hektisk, også for de som skal frakte og levere alle pakkene.

Dropp ekstratjenestene du får tilbud om (på nett eller i butikk); det er ofte ekstrasalg som butikkene tjener svært godt på og som du som forbruker sjelden trenger.