Dialog

Kan jeg få hjelp av uavhengige eksperter?
Ulike organisasjoner og aktører gir råd til personer med betalingsproblemer, og mye av dette finnes tilgjengelig på internett. I tillegg har alle kommuner plikt til å tilby gratis gjeldsrådgivning. Man kan også anonymt ringe NAVs rådgivningstelefon 800GJELD. 
Stig Inge Eikmo - Lindorff

Hvor kan jeg få hjelp til å sammenligne kostnadene?
Når du skal velge kredittkort, bør du sjekke hva det faktisk koster å bruke kortene. Priser og betingelser finner du i kortselskapenes prisliste på nett. For dem som synes det blir komplisert, finnes det hjelpemidler. Forbrukerrådet driver nettjenesten finansportalen.no, hvor du kan bruke Kredittkortbarometeret for å finne ut hvilket kort som er gunstigst for deg. 
Miriam Elizabeth De Feijter Karlsen - Forbrukerombudet

Hva skal jeg gjøre hvis jeg har mistet kredittkortet, eller tror det er stjålet?
Ta umiddelbart kontakt med banken eller kredittkortselskapet, og be om at kortet ditt skal sperres. De fleste kortselskapene har en 24 timers sperretjeneste, og telefonnummeret finner du på deres nettside. Noter ned eller lær deg dette nummeret. Du kan også ringe Bankenes meldingstjeneste på 08989 (Utlandet: +47 22 89 89 89)og sperre kontoene dine for uttak. Du kan be om skriftlig bekreftelse på at kontiene dine er stengt. Du kan også be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene. De tre største i Norge er: Lindorff Decision, Experian Norge og  Soliditet. Et standardskjema for å be om slik sperring kan du laste ned på idtyveri.info
Trude Talberg-Furulund - Datatilsynet